Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

INÍCIO // RECURSOS // DOCUMENTOS

Documentos

Legislação

Decreto-Lei n.º 133/2019 - "Aprova o regime jurídico do ensino superior ministrado a distância"
Inovação Pedagógica no Ensino Superior: Cenários e Caminhos de Transformação
Inovação Pedagógica no Ensino Superior: Cenários e Caminhos de Transformação | A3ES. (2023). A3es.pt
https://www.a3es.pt/pt/ documentos/documentos/ inovacao-pedagogica-no-ensino-superior- cenarios-e-caminhos-de-transformacao

Download

Plano Estratégico 2021-2024

Competências Digitais

Competências Digitais: Desenvolvimento e Impacto na Educação Atual
Pedro, N., Santos, C., & Mattar, J. (2023). COLEÇÃO EDUCAÇÃO XXI

Download

Estratégia Digital Nacional - onde o digital simplifica (Governo de Portugal 2025-26)
Estratégia Digital Nacional – onde o digital simplifica. (2024). Portugal.gov.pt

Download

Referenciais de competências digitais para a formação de professores
Meirinhos, M. (2018). Referenciais de competências digitais para a formação de professores

Download

7 Things You Should Know About Adaptive Learning
7 Things You Should Know About Adaptive Learning. (2017)

Download

Skills for a Digital World
OECD. (2016). Skills for a Digital World

Download

AI competency framework for students 2024
Unesco.org (2024)

Download

Padrões de Competência em TIC para Professores
Unesco.org (2009)

Download

DigComp 2.2 - The Digital Competence Framework for Citizens
European Commission. Joint Research Centre. (2022). DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens: With new examples of knowledge, skills and attitudes. 

Download

DigCompEdu_Quadro Europeu Competência Digital Educadores
DigCompEdu – Quadro Europeu de Competência Digital para Educadores | ERTE. (n.d.). Erte.dge.mec.pt

Download

Diversos

100 Student Voices on AI and Education

Cobo Romani,Juan Cristobal; Munoz Najar Luque,Alberto; Momo,Bertrand.

100 Student Voices on AI and Education (English). Digital Innovations in Education;Brief no. 3; Education working paper series;no. 4 Washington, D.C. : World Bank Group.

Download

A aventura da Transformação Digital e a Inteligência Artificial: desafios e oportunidades
Borges Gouveia, L. (2024). A aventura da Transformação digital e a Inteligência Artificial: desafios e oportunidades. | ERTE. (n.d.). Erte.dge.mec.pt

Download

A New Pedagogy is Emerging ... and Online Learning is a Key Contributing Factor
A New Pedagogy is Emerging… and Online Learning is a Key Contributing Factor | teachonline.ca. (2017).

Download

AGENDA de eventos EDTECH ( y otros ) - Rafael Martínez Campoblanco, Eduproject 2025
Campoblanco, R.M. (2025) Agenda de eventos edtech (Y OTROS) 2025, Google Drive

Download

AI Tools for Teachers 2025
Kharbach, M. (2025, January 8). Over 100 AI tools for teachers. Educators Technology.

Download

Arquivamento da Web e Preservação Digital
Arquivamento da web e preservação digital. (2024, August 22). Editora Acadêmica – Pimenta Cultural – São Paulo.

Download

Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning - Insights and Recommendations
Cardona, M., Rodríguez, R., & Ishmael, K. (2023). Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning Insights and Recommendations.

Download

Artificial intelligence and school leadership: challenges, opportunities and implications
Fullan, M., María, C., Harris, A., & Jones, M. (2023). Artificial Intelligence and School leadership: challenges, Opportunities and Implications. School Leadership & Management, 44(4), 1–8. https://doi.org/10.1080/13632434.2023.2246856

Download

Artificial Intelligence in Society - OECD
OECD (2019), Artificial Intelligence in Society, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/eedfee77-en.

Download

Cómo incorporar IA generativa al aula - Una orientación en ChatGPT para docentes
educ.ar devteam. (2024). Cómo incorporar IA generativa al aula. Educ.ar.

Download

Descendentes de Eliza: os impactos da inteligência artificial generativa no mercado de trabalho, na desinformação, nas artes e no pensamento crítico
Descendentes de Eliza: os impactos da inteligência artificial generativa no mercado de trabalho, na desinformação, nas artes e no pensamento crítico • Editora Fi • Acesso Aberto. (2024). 

Download

Diretrizes para o uso ético e responsável da Inteligência Artificial Generativa um guia prático para pesquisadores
Cardoso Sampaio, Rafael & Sabbatini, Marcelo & Limongi, Ricardo. (2024). Diretrizes para o uso ético e responsável da Inteligência Artificial Generativa: um guia prático para pesquisadores.

Download

Do Giz ao Digital - Um Guia para o Uso de Plataformas Digitais em sala de aula
Klaes, A. (2024, December 13). José Antonio Klaes Roig on LinkedIn: Do giz ao digital: um guia para o uso de plataformas digitais em sala de…. Linkedin.com. José Antonio Klaes Roig no LinkedIn: Do giz ao digital: um guia para o uso de plataformas digitais em sala de…

Download

Educação e Plataformas Digitais: popularizando saberes, potencialidades e controvérsia
Alves, L., & Lopes, D. (2016). Educação e plataformas digitais : popularizando saberes, potencialidades e controvérsia. Ufba.br.
https://repositorio.ufba.br/39372

Download

Educación, tecnología, innovación y transferencia del conocimiento
Educación, tecnología, innovación y transferencia del conocimiento. López Meneses, Eloy; Bernal Bravo, César. (2023). 

Download

Education in the age of artificial intelligence - The UNESCO Courier
UNESCO. (2023). Education in the age of artificial intelligence. Unesco.org.

Download

Exploring Self-Regulated Learning in Digital Education: Learning design, technology and practice
Exploring self-regulated learning in digital education: Learning design, technology and practice. (2024). Pensa Evolution Srl.  https://www.pensamultimedia.it/libro/9791255681694

Download

Fostering Open Science to Research using a Taxonomy and an eLearning Portal
Pontika, N., Knoth, P., Cancellieri, M., & Pearce, S. (2015). Fostering open science to research using a taxonomy and an eLearning portal

Download

Fundamentals of E-Learning Models: A Review
Vaishali Suryawanshi, & Suryawanshi. (2021, March 9).
Fundamentals of E-Learning Models: A Review portal

Download

Future opportunities report - THE GLOBAL 50
Press release distribution, EDGAR filing, XBRL, regulatory filings | Business Wire. (2024). www.businesswire.com
Fundamentals of E-Learning Models: A Review portal

Download

Gen AI strategies for Australian higher education: Emerging practice
Gen AI strategies for Australian higher education: Emerging practice | Tertiary Education Quality and Standards Agency. (2024, November 28). Teqsa.gov.au.

Download

Generative Artificial Intelligence - Patent Landscape Report
World Intellectual Property Indicators Report: Global Patent Filings Reach Record High in 2023. (2023). Wipo.int.
https://www.wipo.int/pressroom
/articles/2024/article_0015.html

Download

Guía de Prompting
Borges, J. (2024, November 15). Guía de Prompting. TIC, Educação E Web. https://jfborges.wordpress.com/2024/11/15/guia-de-prompting/

Download

Hootsuite Inc. (2024). Social Media Trends 2025. Social Media Trends 2025 | Hootsuite; Hootsuite.

Download

Hybrid and Blended Learning: Modifying Pedagogy Across Path, Place, Time and Place
O’Byrne, W. I., & Pytash, K. E. (2015).
Hybrid and Blended Learning. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 59(2), 137–140

Download

Indonesia Millennial and Gen Z Report 2025
IMGS 2024. (2024). https://imgs.idntimes.com/

Download

Informe EDUTEC sobre Inteligencia Artificial y Educación
Bartolomé, A. R., Pérez Garcias, A., & Prendes-Espinosa, M. P. (2024). Informe EDUTEC sobre Inteligencia Artificial y Educación. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.14210224

Download

Innovating Pedagogy 2024
Kukulska-Hulme, A., Wise, A., Coughlan, T., Biswas, G., Bossu, C., Burriss, S., Charitonos, K., Crossley, S., Enyedy, N., Ferguson, R., Fitzgerald, E., Gaved, M., Herodotou, C., Hundley, M., Mctamaney, C., Molvig, O., Pendergrass, E., Ramey, L., Sargent, J., & Scanlon, E. (n.d.). Innovating Pedagogy 2024 Exploring new forms of teaching, learning and assessment, to guide educators and policy makers.

Download

Insights from the science of learning for education: leveraging scientific knowledge for innovations in teaching and learning
Unesco.org (2024)

Download

Inteligencia artificial en la Microeducación: transformando el Aula del Futuro.
“Inteligencia artificial en la Microeducación: transformando el Aula del Futuro.” – Code INTEF. (2024, June 17). Code INTEF.

Download

Manual para aulas com realidade virtual
Revealing. (2024). Projeto https://revealing-project.eu/ 

Download

Orientaciones pedagógicas para la metacognición y la autorregulación en el aula
Orientaciones pedagógicas para la metacognición y la autorregulación en el aula | Summa. (2024). Summaedu.org.

Download

Powering Artificial Intelligence - A study of Al's Environmental Footprint - Today and Tomorrow
Powering AI. (2024). Deloitte

Download

Program Evaluation in E-Learning
Khan, B., & Granato, L. (n.d.).
Program Evaluation in E-Learning

Download

Deloitte. (2024). Tech Trends 2025 | Deloitte Insights. Deloitte Insights.

Download

The Manifesto for Teaching and Learning in a Time of Generative AI: A Critical Collective Stance to Better Navigate the Future.
Bozkurt, A., Xiao, J., Farrow, R., Bai, J. Y. H., Nerantzi, C., Moore, S., Dron, J., Stracke, C. M., Singh, L., Crompton, H., Koutropoulos, A., Terentev, E., Pazurek, A., Nichols, M., Sidorkin, A. M., Costello, E., Watson, S., Mulligan, D., Honeychurch, S., Hodges, C. B., Sharples, M., Swindell, A., Frumin, I., Tlili, A., Slagter van Tryon, P. J., Bond, M., Bali, M., Leng, J., Zhang, K., Cukurova, M., Chiu, T. K. F., Lee, K., Hrastinski, S., Garcia, M. B., Sharma, R. C., Alexander, B., Zawacki-Richter, O., Huijser, H., Jandrić, P., Zheng, C., Shea, P., Duart, J. M., Themeli, C., Vorochkov, A., Sani-Bozkurt, S., Moore, R. L., & Asino, T. I. (2024).

Download

The New Normal Learning Framework
Khan, B., & Com/, B. (n.d.). The New Normal Learning Framework (Position Paper)

Download

Towards AI Literacy: 101+ Creative and Critical Practices, Perspectives and Purposes
Abegglen, S., Nerantzi, C., Martínez-Arboleda, A., Karatsiori, M., Atenas, J., & Rowell, C. (2024). Towards AI Literacy: 101+ Creative and Critical Practices, Perspectives and Purposes. Zenodo.

Download

The Top 5 Tech Trends in 2025 | Globant Reports. (2024)

Download

Twin Skills for the Twin Transition - Defining Green Digital Skills and Jobs
Twin Skills for the Twin Transition: Defining Green Digital Skills and Jobs. (2024). Digital Skills and Jobs Platform.

Download

Use of artificial intelligence in education delivery and assessment
Felix, J., & Webb, L. (2024). POSTnote 712 Use of artificial intelligence in education delivery and assessment Overview.

Download

Using AI to Automate The Literature Review Process in Education: A Topic Brief
Björn Haßler, Hassan, M., Klune, C., Mansour, H., & Friese, L. (2024). Using AI to Automate the Literature Review Process: A Topic Brief.
https://doi.org/10.53832/edtechhub.1003

Download

Instituto Politécnico de Santarém é uma instituição de ensino superior politécnico público, ao serviço da sociedade, empenhada na qualificação de alto nível dos cidadãos, destinada à produção e difusão do conhecimento, criação, transmissão e difusão do saber de natureza profissional, da cultura, da ciência, da tecnologia, das artes, da investigação orientada e do desenvolvimento experimental, relevando a centralidade no estudante e na comunidade envolvente, num quadro de referência internacional.